جرمگیری دندان با لیزر

جرم‌گیری دندان با لیزر یکی از روش‌های نوین دندانپزشکی برای زدودن پلاک‌های رسوب کردن روی دندان است. جرم‌گیری التراسونیک از دقت بالایی برخوردار بوده است؛ و به همین سبب عوارض کمتری نسبت به جرم‌گیری معمولی دارد. جرم‌گیری با لیزر برای جرم‌گیری لثه و درمان بیماری‌های پریودنتال کاربرد دارد.

اگر دندان‌پزشک برای شما جرم‌گیری را تجویز کرده و می‌خواهید بدانید جرم‌گیری با لیزر بهتر است یا جرم‌گیری سنتی؟ آیا لیزر در جرم‌گیری خطرناک است یا خیر؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در مورد جرم‌گیری دندان و لثه با لیزر را از زبان دکتر هدی صالحی دندان‌پزشک متخصص زیبایی و ترمیمی در اصفهان دریافت کنید.

جرمگیری با لیزر ( جرمگیری با دستگاه التراسونیک)

جرم‌گیری با امواج صوتی یا لیزر به‌منظور تمیز کردن دندان یا زیرخط لثه از جرم و پلاک‌های رسوب‌کرده استفاده می‌شود. به وسیله جرم‌گیری التراسونیک پلاک‌ها، تارتار (Dental calculus) و بیماری‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه در اثر عفونت باکتریایی) قابل درمان هستند. یکی از تکنولوژی‌های جدید در دندان‌پزشکی استفاده از لیزر و امواج صوتی در طرح‌های درمانی می‌باشد. با توجه به هدف درمان و وضعیت دندان‌ها و لثه توان و طول‌موج لیزر توسط دندان‌پزشک قابل کنترل است.

با استفاده از لیزر می‌توان جرم‌گیری دندان و جرم‌گیری عمیق لثه را انجام داد. جرم‌گیری دندان با لیزر با توجه به تأثیری که در کاهش عوارض پس از جرم‌گیری و ویژگی‌های مثبت آن نسبت جرم‌گیری دستی ، مورد توجه اکثر دندان‌پزشکان قرارگرفته است.

جرمگیری با لیزر

تشخیص اینکه آیا می‌توانید با دستگاه التراسونیک جرم‌گیری انجام دهید، بر عهده دندان‌پزشک متخصص می‌باشد. دندان‌پزشک متخصص با بررسی وضعیت دندان و لثه و میزان و عمق پلاک تشکیل‌شده، روش مناسب جرم‌گیری دندان را تشخیص می‌دهد.

جرم‌گیری دندان با لیزر

جرم‌گیری دندان با دستگاه التراسونیک یکی از انواع درمانهای دندانپزشکی با لیزر است. به وسیله لیزر جرم و پلاک دندان برداشته می‌شود. جرم‌گیری التراسونیک با حذف تارتار روی دندان و پلاک‌هایی که محل تجمع باکتری‌ها هستند، از پوسیدگی دندان و التهاب لثه جلوگیری میکند.

برخی افراد به دلیل عادت‌هایی مانند مصرف زیاد چای سیاه و قهوه و همچنین استعمال سیگار دندان‌ها زرد شده و دارای لکه‌های سیاه یا قهوه ایی هستند. جرم‌گیری التراسونیک دندان‌های زرد شده، باعث روشن ترو درخشان تر شدن دندانها شوند.

جرمگیری دندان به وسیله لیزر

جرم‌گیری لثه با لیزر

جرم‌گیری لثه به‌منظور تمیز کردن جرم‌های تشکیل شده بین لثه و دندان و زیرخط لثه و جرم‌هایی که در نواحی عمیق‌تری قرار دارند، انجام می‌شود. زدودن جرم‌ لثه با لیزر یک روش جرم‌گیری بدون درد برای پاک‌سازی لثه از پلاک‌های باکتریایی است.

یکی از راه‌های جلوگیری و درمان بیماری‌های پریودنتال، جرم‌گیری لثه است. با تمیز شدن جرم در اطراف لثه از عفونت و التهاب لثه جلوگیری می‌شود. جرم‌گیری با لیزر نیاز به مهارت و دانش به‌روز دارد تا استفاده از امواج لیزرموجب آسیب دیدن بافت نرم دهان نشود.

جرمگیری لثه با لیزر

مزایای جرم گیری التراسونیک

تکنولوژی‌های جدید دندانپزشکی دیجیتال دقت بالاتر، روند درمانی تسهیل شده و موقعیت درمان را به ارمغان آورده‌اند. استفاده از لیزر در جرم‌گیری دندان و لیزر دقت بیشتری نسبت به جرم‌گیری با قلم معمولی دارد. در ادامه مزیت‌های دیگر جرم‌گیری التراسونیک است.

مزایای جرمگیری با لیزر

مزایای جرم‌گیری التراسونیک عبارت‌اند از:

• جرم‌گیری بدون درد و خونریزی:

جرم‌گیری با لیزر به دلیل آنکه روشی کم تهاجمی محسوب می‌شود. فرد در حین درمان کمترین میزان درد و خونریزی را تجربه خواهد کرد. افرادی که به التهاب لثه و بیماری‌های پریودنتال مبتلا هستند، به دلیل شرایط حساس لثه، در جرم‌گیری با امواج صوتی کمترین خونریزی و درد را خواهند داشت.

• دقت بالای جرم‌گیری به روش التراسونیک

جرم‌گیری التراسونیک بسیار دقیق است و احتمال آسیب دیدن بافت نرم لثه در آن بسیار کم است. درصورتی‌که فرد به عفونت لثه شدیدی مبتلا شده باشد و نیاز به برداشته شدن مقدار زیادی از بافت لثه باشد، دقت بالای قلم جرم‌گیر لیزری در این روش، از آسیب دیدن بیشتر بافت لثه جلوگیری به میکند.

• کاهش خطر عفونت لثه:

لیزر اکثر باکتری‌های موجود را از بین می‌برد و درصد موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.

• جلوگیری ازآسیب دیدن دندان و بافت نرم دهان:

استفاده از قلم سنتی برای جرم‌گیری احتمال آسیب دیدن بافت ها و سطح دندان را بسیار کاهش می‌دهد. جرم‌گیری با لیزر یک روش ایمن برای پاک‌سازی پلاک‌های دندانی محسوب می‌شود.

• کوتاه بودن فرآیند جرم‌گیری:

با استفاده از قلم جرم‌گیری لیزری سرعت جرم‌گیری را نسبت به جرم‌گیری سنتی افزایش می‌دهد.

• بهبودی سریع پس از جرم‌گیری:

به دلیل آنکه جرم‌گیری التراسونیک روش درمانی کم تهاجمی بوده و آسیبی به لثه و دندان‌ها وارد نمی‌شود، زمان بهبودی لثه بسیار کوتاه‌تر است.

عوارض و خطرات جرم‌گیری با لیزر

خطرات و عوارض پس از جرم‌گیری با لیزر از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد انجام جرم‌گیری به این روش را دارند.

همان‌گونه که گفته‌شده، جرم‌گیری با لیزر دقت بسیار بالایی دارد و روشی ایمن محسوب می‌شود. جرم‌گیری با قلم لیزری کمترین جراحت را به دندان و لثه وارد می‌کند.

در برخی افراد احتمال دارد پس از جرم‌گیری با لیزر دچار حساسیت شوند که پس از چند روز رو به بهبودی می‌رود. درصورتی‌که دچار حساسیت طولانی‌مدت لثه یا حساسیت دندان به سرما وگرما شدید، باید به دندان‌پزشک اطلاع دهید تا تدابیر لازم را صورت دهد.

برای جرم‌گیری با لیزر دندانپزشکی را انتخاب کنید که در این امر تجربه و مهارت لازم را داشته باشد تا احتمال عوارضی مانند حساس شدن و آسیب دیدن لثه به صفر برسد.

آیا برای شما سوال است که جرم گیری دندان خطری دارد یا نه؟ مقاله  جرمگیری دندان مضراست یا مفید؟ را مطالعه فرمایید.

جرم‌گیری با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

در جرم‌گیری لیزری با استفاده از امواج التراسونیک جرم و پلاک‌ها را متزلزل می‌کنند. سپس با استفاده از فشار تنظیم شده، آب یا دهان‌شویه جرم تشکیل‌شده، پاک‌سازی می‌شوند. با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تر امکان تمیز کردن و صاف کردن ریشه دندان فراهم شده است. پس از انجام جرم‌گیری پاکت (شیار بین دندان و لثه) بازسازی می‌شود.

جرمگیری با لیزر چگونه انجام میشود؟

قیمت جرم‌گیری دندان با لیزر در اصفهان

قیمت جرم‌گیری با لیزر به تعداد دندان‌ها، جلسات موردنیاز درمانی، شدت و میزان پلاک‌ها و بیماری پریودنتال بستگی دارد. می‌توانید طی یک جلسه معاینه و مشخص شدن طرح درمانی از حدود هزینه جرم‌گیری با لیزر مطلع شوید.

آیا پس از جرم‌گیری به مراقبت ویژه ایی نیاز است یا خیر؟

جرم‌گیری با پاک‌سازی جرم‌های سخت شده روی دندان از شدت پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه جلوگیری می‌کند. جرم‌گیری دندان‌ها به‌منظور حفظ سلامتی دندان‌ها و لثه و عدم گسترش عفونت در بدن ضروری و بسیار مفید است.

پس از انجام جرم‌گیری با لیزر یا به روش معمولی، حتماً بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید؛ و از انجام عادت‌هایی که منجر به تشکیل پلاک و تارتار روی سطح دندان‌ها می‌شوند، پرهیز کنید.

تغییرات مثبت مانند استفاده از یک دهان‌شویه مناسب، خمیردندان خوب، نخ دندان کشیدن اثیر بسیاری در جلوگیری از تشکیل جرم دندان دارد. با مشاوره از یک دندان‌پزشک می‌توانید نحوه صحیح مسواک زدن را که به‌طور موثق‌تری دندان‌ها را تمیز کند، را یاد بگیرید.

نکته پایانی در مورد جرمگیری دندان و لثه با لیزر

جرم گیری با لیزر یک روش ایمن و کم تهاجمی می‌باشد که برای حذف پلاک از روی دندان و زیر لثه تمیز کردن ریشه دندان است. قلم جرم‌گیری لیزری با توجه به میزان پلاک میکروبی و شدت بیماری پریودنتال قابل تنظیم است. جرم‌گیری لیزر در درمان بیماری‌های لثه جراحت کمتری ایجاد می‌کند و همچنین موجب بهبودی سریع‌تر بافت لثه می‌شود. جرم‌گیری لثه با پاک کردن لکه‌های تیره روی دندان موجب سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود.

اگر برای شما سوال است که آیا جرم‌گیری به اندازه بلیچینگ دندان‌ها را سفید می‌کند یا خیر؟ مقاله تفاوت‌های جرم‌گیری و بلیچینگ را مطالعه فرمایید.

کلینیک دندان پزشکی دکتر هدی صالحی خدمات اصلاح طرح لبخند مانند اصلاح طرح لبخند لثه ای و بلیچینگ در اصفهان را با به روز ترین دستگاه‌های دندانپزشکی دیجیتال ارائه می‌دهد. می‌توانید برای مشاهده نمونه درمان‌های دکتر صالحی صفحه اینستاگرام رایشان را مشاهده کنید.