علت درد دندان بعد از روکش | درمان ( راهکارهای خانگی )

درد دندان روکش شده از جمله مشکلات روکش دندان است که برای برخی افراد بروز می‌کند. علت دندان درد پس از عصب کشی می‌تواند مربوط به عفونت و خراب شدن دندان زیر روکش و یا مربوط به آسیب دیدن خود روکش دندان باشد.

اگر چند روز از روکش کردن دندانتان می‌گذرد و با درگیر دندان درد هستید می‌توانید از راهکارهایی که دکتر هدی صالحی دندان‌پزشک زیبایی اصفهان مطرح کرده‌اند برای کاهش درد استفاده کنید.

علت دندان درد بلافاصله پس از روکش دندان چیست؟

دندان درد بلافاصله پس از روکش طبیعی است که پس از چند روز تسکین میابد. برای نصب روکش، دندان را تراش می‌دهند  تا فضای کافی برای نصب روکش دندان فراهم شود پس از تراشیدن دندان، مواد غذایی سرد و گرم و مواد شیرین موجب تحریک اعصاب دندان و درد گرفتن آن‌ها می‌شود.

روکش‌های دندان و مواد باندینگ کاملاً با محیط دندان سازگار است . اما دهان برخی از افراد حساسیت نشان می دهند و دردهای کوتاه مدتی را تجربه می‌کنند .

بلند بودن روکش دندان، دلیل دیگر درد گرفتن دندان پس از روکش دندان است. روکش دندانی که بلند و ضخیم باشد به دندان‌های مجاور فشار وارد می‌کند و موجب درد گرفتن دندان می‌شود. همچنین اگر روکش به ‌درستی نصب نشود، فرد در هنگام جویدن احساس درد خواهد داشت. نصب صحیح روکش دندان از نظر عملکرد صحیح دندان برای جویدن، سلامت لثه و دندان زیر روکش اهمیت دارد.

درد دندان روکش شده بعد از چند سال

اگر دندان روکش شده پس از چند سال مجدد درد گرفت، احتمالاً دندان زیر روکش نیاز به درمان ریشه دارد. پوسیده شدن دندان و رسیدن عفونت به عصب دندان یکی از دلایل درد دندان روکش شده پس از چند سال است.

برای درمان چنین مشکلی دندان‌پزشک عصب‌کشی را برای دندان روکش شده انجام می‌دهد. به همین دلیل بهتر است قبل از روکش کردن دندان، ابتدا دندان را عصب‌کشی نموده و تمامی پوسیدگی‌های دندان درمان نموده و سپس برای روکش دندان اقدام نمایند.

شکستن و اسیب دیدن روکش دندان در اثر عدم رسیدگی یا حادثه، می‌تواند موجب خراب شدن دندان زیر روکش شود. در صورت ترک خوردن یا لب پر شدن روکش دندان، نسبت به ترمیم و تعویض ان اقدام کنید تا متحمل درمان پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر نشوید.

اگر دندان روکش شده قبلاً عصب‌کشی شده است اما درد گرفته است، احتمال دارد درمان ریشه به‌صورت درست و کامل انجام‌نشده و مجددا نیاز به روت کانال داشته باشد.

عفونت دندان و بافت‌های اطراف، بلند بودن ارتفاع روکش و التهاب لثه نیز از علت‌های درد دندان عصب‌کشی و روکش شده است.

با مراجعه به دندان‌پزشک متخصص و بررسی وضعیت سلامت دندان لثه و استخوان فک به کمک عکس رادیوگرافی دندان علت دندان درد مشخص می‌شود. اولویت درمان‌های دندانپزشکی حفظ دندان دائمی و بهبود وضعیت سلامت ان است.

در صورتی که دندان عملکرد لازم را نداشته باشد و سلامت لثه و استخوان فک را تحت شعاع قرار دهد، از درمان‌های موقتی مانند ایمپلنت استفاده می‌شود.

درمان خانگی دندان درد بعد از روکش

برای تسکین و درمان دندان درد بعد از روکش در خانه چند راهکار متداول و بدونِ عارضه وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت. التهاب و درد پس از روکش دندان امری طبیعی بوده و با گذشت چند روز بهبود می یابد.

اما در صورتی که درد دندان بعد از 3 الی 6 روز التیام نیافت و اطراف دندان روکش شده با دچار التهاب خونریزی و قرمزی و درد شدید بود حتماً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی دندان درد بعد از نصب روکش نیاز به دارو یا تجهیزات خاصی ندارد و با رعایت چند نکته می‌توانید روند بهبودی درد دندان روکش شده را تسریع کنید. درمان‌های خانگی دندان درد بعد از روکش عبارت‌اند از:

•  کمپرس یخ: پک یخ را برای 15 دقیقه روی محل التهاب قرار دهید. یخ با اثر بر جریان خون موجب کاهش درد تورم و التهاب دندان روکش شده می‌شود.
  • مصرف داروهای مسکن: با مشورت دندان‌پزشک نوع مناسب مسکن‌های ضد درد را از داروخانه تهیه کنید و در فواصل منظم استفاده کنید.
  • قرقره کردن اب نمک در دهان: استفاده از اب نمک به عنوان محلول ضدعفونی‌ کننده از قدیم رایج بوده است. با گرداندن آب نمک در دهان عفونت‌های احتمالی التهاب و درد التیام میابد.
  • استفاده از نایت گارد: اگر جز افرادی هستید که در خواب دندان قروچه می‌روید، در هنگام خواب از محافظ شبانه دندان استفاده کنید. محافظ شبانه تا حدودی از وارد شدن فشار به دندان روکش شده جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود درد کمتری را تجربه کنید.
  • استفاده از دهان‌شویه: دهان‌شویه‌های گوناگونی باهدف‌های درمانی مشخصی در داروخانه‌ها موجود هستند. با کمک گرفتن از دندان‌پزشک نوع مناسب دهان‌شویه را برای کنترل فعالیت میکروبی و کاهش درد را مصرف کنید.

کمپرس سرد وگرم برای کاهش درد دندان روکش شده در خانه

درمان التهاب لثه بعد از روکش دندان

عدم نصب درست روکش دندان و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از عوامل التهاب لثه هستند در صورت عدم درمان التهاب لثه بیماری پریودنتال پیشرفت کرده و موجب تحلیل لثه و نمایان شدن ریشه دندان می‌شود.

برای درمان التهاب لثه بعد از روکش کردن دندان، به کمک روش‌های خانگی التهاب لثه را کاهش دهید و به دندان‌پزشک برای درمان‌های تخصصی مانند بروساژ جرم‌گیری و حذف پلاک‌ها مراجعه کنید.

التهاب لثه بعد از روکش دندان

درد دندان بعد از تراشیدن برای روکش

دندان توسط پوششی بدون عصب به نام مینا دندان محافظت می‌شود. اغلب برای نصب روکش دندان نیاز است تا دندان را تراش دهند. تراشیده شدن مینای دندان و فرار گرفتن عاج دندان در سطح رویی موجب ایجاد حساسیت و احساس درد برای فرد می‌شود.

حساس شدن دندان پس از تراشیدن برای روکش، اتفاقی است که برای اکثر بیماران روی می‌دهد اما با قرار گرفتن روکش و سازگاری ان با دندان احساس درد از بین خواهد رفت.

درد دندان پس از تراشیده شدن برای روکش، به علت‌های مانند آسیب دیدن عصب دندان، عفونت و التهاب فشار و آسیب دیدن نسج‌های دندان می‌تواند اتفاق بیافتد. به همین علت باید به دندان‌پزشکی مراجعه کنید که مهارت زیادی در تراش دادن دندان و نصب روکش داشته باشد.

تراشیدن دندان برای روکش

درمان درد بعد تراشیدن دندان

اگر فردی دندان‌هایش را برای درمان‌های زیبایی مانند روکش و لمینت سرامیکی تراش خورده است باید بیش از پیش از دندانهای خود مراقبت کنند. اگر دچار دندان درد شدید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا علت ان مشخص شود و اقدامات مناسب مانند درمان ریشه درمان عفونت دندان و… را انجام دهد. اگر به دندان‌پزشک دسترسی ندارید از راهکارهای کاهش درد که در ادامه عنوان کرده‌ایم را امتحان کنید و حتما از آن نتیجه می‌گیرید.

درد دندان روکش شده بعد از جویدن

درد دندان روکش شده در هنگام جویدن می‌تواند سه علت عمده داشته باشد اول آنکه خوراکی بسیار سختی جویده باشید و دندان فشار آمده باشد. دوم عفونت و پوسیدگی دندان است که سریعاً باید به آن رسیدگی شود تا دندان از دست نرود. سوم آنکه ارتفاع روکش بلند بوده و در هنگام جویدن روکش به دندان نیرو وارد می‌کند و موجب احساس درد می‌شود.

دندان‌پزشکان متخصص پس از نصب روکش با یک کاغذ کربنی وضعیت بایت فرد را چک می‌کنند تا در صورتی ‌که ارتفاع روکش بلند بود یا برای جویدن احساس درد و ناخوشایندی داشت برای اصلاحات لازم را انجام دهند.

راه‌های جلوگیری از درد گرفتن دندان بعد از روکش

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات پس از روکش مانند دندان درد رعایت کامل بهداشت دهان و دندان تداوم در انجام آن‌ها است. مسواک زدن کشیدن نخ دندان جرم‌گیری سالانه مراقبت از لثه و استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب در پیشگیری از دندان درد بعد از روکش بسیار مؤثر هستند.

مسواک و خمیر دندان مناسب برای جلوگیری از درد گرفتن دندان روکش شده

اگر علائم التهاب لثه و پوسیدگی دندان را مشاهده کردید در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید و آن را به تعویق نیندازید.

هرچند راهکار های ارائه شده برای درمان خانگی درد دندان روکش شده، برای مدتی درد دندان را تسکین میدهد اما ضروری است که با دیدن علائم ونشانه ها، به دندان پزشک متخصص مراجعه کنید تا به صورت ریشه ای مشکل را درمان کند.

دکتر صالحی در اصفهان خدماتی همچون روکش دندان ونیر کامپوزیت و اصلاح طرح لبخند را با در صد بالای موفقیت انجام میدهند  برای مشاهده نمونه در مان های ایشان به صفحه اینستا گرام ایشان مراجعه فرمایید.

در صورتی که نیاز به معاینه و درمان درد دندان روکش شده و یا تعویض روکش دارید می‌توانید برای رزرو نوبت با مطب ایشان به شماره 0910024663 تماس بگیرید.