آبسه دندان | علت + روش‌های درمان

ابسه دندان

آبسه دندان یک بیماری عفونی است که در بافت نرم و بعضاً در کانال ریشه دندان رخ می‌دهد. ظاهر آبسه لثه همانند یک جوش چرکین است که درد ضربانی دارد. همه افراد در همه سنین می‌تواند حتی خانم‌های باردار نیز می‌توانند درگیر آبسه دندان شوند.

آبسه دندان یک تجربه دردناک است که حتی لذت غذا خوردن را از آدم دریغ می‌کند و افراد در این شرایط به دنبال روش‌های فوری درمان ابسه دندان می‌روند تا سریع درد آن را تسکین دهند.

درمان اصلی آبسه لثه توسط دندان‌پزشک با تخلیه چرک آبسه و ترمیم محل آن است. سایر روش‌های خانگی تنها باری چند ساعتی درد ان را کم می‌کنند.

در این مطلب همراه دکتر هدی صالحی دندان‌پزشک ترمیمی در اصفهان همراه باشید تا اطلاعات کامل و مهم را در زمینه آبسه دندان را به دستاوردید و با بهترین راهکارهای درمان و تسکین آبسه دندان اشدا شوید.

آبسه دندان یا آبسه لثه به زبان ساده نوعی عفونت است که به صورت یک کیسه چرک و متورم روی لثه نزدیک به دندان مشاهده می‌شود. هنگامی‌که باکتری‌های بیماری‌زا در داخل کانال دندان رشد و تکثیر می‌کنند موجب عفونت و التهاب ریشه دندان می‌شود.

بسیار مهم است که برای درمان آبسه دندان به دندانپزشکی مراجعه فرمایید تا با درمان اصولی و به موقع از پخش شدن عفونت در صورت و سایر ارگان‌ها جلوگیری شود. اگر برای درمان آبسه لثه به دندانپزشکی مراجعه نکنید احتمال پخش شدن عفونت در سر صورت و گردن بسیار زیاد است.

به طور کلی سه نوع آبسه پریودنتال، آبسه پری کارپ و آبسه لثه دسته‌بندی می‌شود البته آبسه به برای دندان عقل و حتی دندان عصب‌کشی شده نیز رخ می‌دهد.

علائم آبسه چیست؟

آبسه می‌توان در قسمت لثه و بافت نرم یا در نزدیکی دندان رخ دهد. بارزترین علامت آبسه دندان ایجاد یک برجستگی همانند جوش روی لثه است که درون ان مایع چرک و عفونت وجود دارد. درد آبسه دندان در ابتدا به‌صورت ضربانی و مقطعی است و سپس شدت می‌یابد. آبسه دندان بسیار دردناک است و در برخی موارد درد ان در سر و گوش می‌پیچد.

علائم ابسه دندانسایر علائم آبسه دندان که باید از آن اطلاع داشته باشید به شرح زیر است:

1. درد شدید و مداوم
  2. تب و لرز
  3. تورم شدید صورت
  4. حساسیت دندان به گرما و سرما
  5. تورم و قرمزی لثه
  6. تَرَشّح چرک از لثه
  7. بوی بد دهان
  8. مشکل در جویدن غذا
  9. تورم غدد لنفاوی گردن

علت آبسه دندان چیست؟

علت اصلی آبسه دندان، عفونت باکتریایی است. این عفونت می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: جرم و پلاک دندان، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. اگر به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، این جرم و پلاک سفت شده و به تارتار تبدیل می‌شود. تارتار به مرور زمان باعث تحلیل لثه و ایجاد حفره در دندان می‌شود.

پوسیدگی دندان: حفره‌های دندانی راهی برای ورود باکتری‌ها به عاج دندان و پالپ (عصب و ریشه دندان) هستند. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می‌تواند به عفونت و آبسه دندان منجر شود.

شکستگی یا ترک دندان: شکستگی یا ترک دندان می‌تواند راهی برای ورود باکتری‌ها به داخل دندان و ایجاد عفونت باشد.

بیماری‌های لثه: بیماری‌های لثه مانند ژنژیویت و پریودنتیت می‌توانند باعث تحلیل لثه و ایجاد حفره‌های عمیق در لثه شوند. این حفره‌ها می‌توانند محل تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت باشند.

ضعف سیستم ایمنی بدن: افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف، از جمله آبسه دندان هستند.

علت ابسه دندان

درمان آبسه دندان چگونه است؟

درمان دندانپزشکی آبسه دندان به نوع آبسه، شدت عفونت و محل آن بستگی دارد. در ابتدا باید چرک آبسه تخلیه شود تا در دهان پخش نشود. در بیشتر موارد دندان‌پزشک ترمیمی با توجه به وضعیت بیمار یک یا ترکیبی از درمان‌های زیر را انجام می‌دهد:

مصرف آنتی‌بیوتیک و چرک‌خشک‌کن برای آبسه دندان:

آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت و نابودی جمعی میکروب‌های محل عفونت تجویز می‌شود. نوع آنتی‌بیوتیک و دوز آن توسط دندان‌پزشک تعیین می‌شود.

عصب‌کشی دندان:

اگر عفونت به عصب دندان رسیده باشد، دندان‌پزشک ممکن است عصب‌کشی را انجام دهد. در این روش، عصب و ریشه دندان از عفونت تمیز شده و کانال ریشه دندان با مواد مخصوصی پر می‌شود.

کشیدن دندان:

اگر عفونت، دندان را تخریب کرده باشد و قابل نرمیم نباشد دندان‌پزشک دندان را می‌کشد. جای دندان خالی را می‌توانید با کاشت ایمپلنت، روکش و بریج دندان پرکنید.

درمان ابسه دندان

یکی دیگر از درمان‌های مؤثر برای کاهش التهاب و درمان آبسه جرم‌گیری دندان و لثه است. برای درمان آبسه حتماً باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا با روشی صحیح عفونت را به صورت ریشه‌ای درمان کند.

روش‌های تسکین درد آبسه دندان در خانه

علاوه بر اقدامات دندانپزشکی، می‌توانید برای تسکین درد و التهاب آبسه دندان از روش‌های زیر استفاده کنید:

شستشوی دهان با آب نمک:

شستشوی دهان با آب نمک به پاک‌سازی دهان از باکتری‌های عفونت‌زا و کاهش التهاب لثه کمک می‌کند. برای تهیه اب نمک مقداری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و آن را به 60 ثانیه در دهان خود بچرخانید.

کمپرس سرد:

کمپرس سرد به کاهش تورم و درد لثه در ناحیه آبسه کمک می‌کند اما راه درمان خانگی آبسه دندان به شمار نمی‌رود. برای این کار، یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و آن را روی محل آبسه قرار دهید.

مصرف مسکن:

می‌توانید برای درمان فوری آبسه دندان با قرص از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای استفاده کنید.

ابسه دندان

نکته قابل توجه این است که استفاده از روش‌های خانگی برای درمان آبسه دندان فقط برای تسکین موقت درد و کاهش التهاب مفید است و جایگزین درمان دندانپزشکی نیست. اصلاً سعی نکنید که با فشردن یا به وسیله یک جسم خارجی تیز، آبسه دندان در خانه بترکانید چرا که عوارض و پیامدهای خطرناکی در پی دارد اگر در شرایطی هستید که به دندانپزشکی دسترسی ندارید به هیچ عنوان به دنبال نحوه تخلیه آبسه دندان در خانه نباشید.

با مشاهده علائم آبسه دندان نزدیک‌ترین نوبت دندانپزشکی را رزرو کنید و تا قبل از مراجعه به دندان‌پزشک، با روش‌های خانگی درد آبسه دندان را تسکین دهید.

درمان خانگی آبسه لثه در اینترنت دستورهای متعددی پیدا خواهید کرد. اگر دندان‌هایتان را لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر کرده‌اید از هر روشی برای کاهش درد آبسه دندان استفاده نکنید. برای مثال درمان آبسه دندان با جوش‌شیرین شاید برای کاهش التهاب مفید باشد اما جوش شیرین حتماً به کامپوزیت دندان آسیب میزند و مشکل جدیدی برای دندان‌ها به وجود می‌آورند.

آیا آبسه دندان خطرناک است؟

بله، آبسه دندان یا لثه به دلیلی عفونی بودن خطرناک است و با دندان‌پزشک متخصص به طور کامل درمان شود. در صورت عدم درمان آبسه عفونت آن می‌تواند به استخوان فک پوست خون و سایر نقاط دهان و حتی مغز نیز سرایت کند و سلامت انها را به خطر اندازد.

چکیده مطلب

آبسه دندان یا آبسه لثه همان‌گونه که اشاره شد به دلیل عفونت و فعالیت میکروبی در آن قسمت است. آبسه دندان بسیار دردناک بوده و گا‌ها ترشح نیز دارد. برای درمان ان باید به دندان‌پزشک مراجعه فرمایید تا چرک و عفونت آبسه دندان را خارج کند و از به وجود آمدن عارضه‌ای برای دندان‌ها و سایر نقاط جلوگیری کند.

دکتر صالحی در اصفهان همه درمان تخصصی دندان‌پزشکی را به‌صورت حرف‌هایی و با به‌روزترین تجهیزات انجام می‌دهند. ایشان در مطب خود واقع در خیابان توحید میانی خدمات اصلاح طرح لبخند (لمینت سرامیکی، بلیجینگ ونیر کامپوزیت و…) با سابقه‌ای چند دهه ارائه می‌کنند برای رزرو نوبت با شماره مطب دکتر صالحی 09100024663 تماس بگیرید.